|
zekering verlichting
|
|
11-08-2008, 09:55 AM
Bericht: #1
|
|||
|
|||
|
zekering verlichting
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje; mijn 10 A zekering van de rechter kant van de verlichting (standlicht voor en achter, zijlichtjes rechts en de dash verlichting ) springt. Ik vernieuw die, alles werkt. Ga ermee op de weg, en na een tijdje springt die. Ik heb niks veranderd of nieuw geïnstalleerd. Iemand hetzelfde voor gehad, of zijn er suggesties? Alvast bedankt, Groetjes Jan Indekeu Hasselt, België Vin 05141 |
|||
|
11-08-2008, 04:12 PM
Bericht: #2
|
|||
|
|||
RE: zekering verlichting
Jan Indekeu schreef:Hallo allemaal, Wanneer een zekering het begeeft kan dat twee oorzaken hebben: 1. Directe kortsluiting; 2. Hoge stroom door het circuit. Omdat de zekering niet meteen sneuvelt, ga ik uit van een vermoedelijk slechte massa in het betreffende circuit. Op de front extensie zit bij de claxons links en rechts een massapunt. Dat kan gecorrodeerd zijn. Boutje losdraaien, roest verwijderen op bout en lippen van de bedrading. Bij montage kopervet gebruiken en het probleem zou over kunnen zijn (er kan namelijk op een ander punt ook nog een probleem zijn. Kijk in ieder geval eerst eens hier naar. Welmoed. DCN #261 DeLorean VIN #6513 Pontiac TransSport 3.8L V6 1996 |
|||
|
12-08-2008, 08:34 AM
Bericht: #3
|
|||
|
|||
|
Dag Welmoed,
Dat is al een begin, ik kruip er deze avond onderin om dat al metteen te doen. Veel dank voor de tip. Kom je trouwens naar APow? Of beter, is je auto al aangekomen? Groetjes Jan WelmoedJ schreef:Jan Indekeu schreef:Hallo allemaal, |
|||
|
12-08-2008, 11:43 AM
Bericht: #4
|
|||
|
|||
|
Hallo Jan,
De APoW zal wel nog niet kunnen, dan is de auto nog niet klaar. Ik heb net bericht gehad dat donderdag de container wordt gelost en ik de auto rijdag kan halen. Is dus te kort dag (prepareren, keuring, wachten op kenteken). We zien wel. P.S.: controleer ook even of de voetjes van de zekeringhouders (doosje in het elektrisch compartiment) niet geoxideerd zijn. Dat kan ook een oorzaak van jouw storing zijn. Daar zit vaak aanslag op. Schoonmaken met fijn schuurpapier om een hele dunne en platte schroevendraaier - of een nagelvijltje - en dan voorzichtig heen en weer tussen de contacten. Welmoed. Jan Indekeu schreef:Dag Welmoed, DCN #261 DeLorean VIN #6513 Pontiac TransSport 3.8L V6 1996 |
|||
|
15-09-2008, 10:14 AM
Bericht: #5
|
|||
|
|||
|
[
Omdat we toch allemaal willen leren van dit formum, dan maar ineens het antwoord. Ik had in Gettysburg een stainless shifter booth gekocht. Ziet echt mooi uit, maar tijdens parkeren in een ondergronds garage zag ik bij het weinige lich een heel klein vonkje tussen de pook en de bracket. Dus mijn vermoeden was duidelijk. Booth eruit gehaald en de leren mof terug gestoken. Probleem voorbij. Er zaten thans geen kabels gekneld, maar duidelijk had ik ergens een vals contact. Ik heb Dmco gecontacteerd, nog nergens gehoord. Ik wil toch weten waar het vandaan komt. De stainless booth komt er niet meer in voorlopig. iemand gïnteresseerd? groetjes Jan quote=WelmoedJ] Hallo Jan, De APoW zal wel nog niet kunnen, dan is de auto nog niet klaar. Ik heb net bericht gehad dat donderdag de container wordt gelost en ik de auto rijdag kan halen. Is dus te kort dag (prepareren, keuring, wachten op kenteken). We zien wel. P.S.: controleer ook even of de voetjes van de zekeringhouders (doosje in het elektrisch compartiment) niet geoxideerd zijn. Dat kan ook een oorzaak van jouw storing zijn. Daar zit vaak aanslag op. Schoonmaken met fijn schuurpapier om een hele dunne en platte schroevendraaier - of een nagelvijltje - en dan voorzichtig heen en weer tussen de contacten. Welmoed. Jan Indekeu schreef:Dag Welmoed,[/quote] |
|||
|
15-09-2008, 11:15 AM
Bericht: #6
|
|||
|
|||
Jan Indekeu schreef:tijdens parkeren in een ondergronds garage zag ik bij het weinige lich een heel klein vonkje tussen de pook en de bracket. Dus mijn vermoeden was duidelijk. Jan, Als je vonken ziet is er kortsluiting. Die hoeft niet speciaal zichtbaar te zijn in de bedrading die je direct ziet. Er ligt ook bedrading op plaatsen waarvan je niet direct denkt dat het kwaad kan. Het frame waarop de sok van de pook wordt gemonteerd is een metalen plaat. De oude sokplaat is van platsic, de nieuw van metaal. Als je ergens een draad afknelt waarvan de ader dan contact maakt met de montageplaat dan heb je een probleem als de pook de (metalen) sokplaat, of in jouw geval de RVS schakelplaat raakt. De pook is verbonden met massa (via stangen en bak), dus als er ergens een draad met spanning erop bloot ligt krijg je dit soort effecten. Je hebt een makkelijke manier gevonden om de storing te verhelpen, maar je probleem is er niet mee opgelost. Zolang dat draadje nog ergens contact maakt, of kan maken, blijft je probleem bestaan. Het verkopen van de schakelplaat lost het probleem ook niet op. Zoeken dus, tot je weet welk draadje de veroorzaker is. Als dat geen contact meer kan maken, is je probleem verholpen. Daarna kan je de schakelplaat weer gewoon monteren. In mijn auto zit er ook een RVS plaat en ik heb jouw probleem niet ervaren. Is dus kennelijk een geval van even niet opletten bij de montage geweest. Kun je het echt niet vinden, kom dan eens langs, dan zoeken we samen de oorzaak. DCN #261 DeLorean VIN #6513 Pontiac TransSport 3.8L V6 1996 |
|||
|
15-09-2008, 08:22 PM
Bericht: #7
|
|||
|
|||
|
Er loopt iig een setje draad voor de keuzehendelverlichting
onder die plaat, in de kabelbundel aan de linker kant. Omdat jij een handbak hebt is dat niet in gebruik, maar het kabeltje zit er wel, misschien is het in al die jaren (een deel van) zijn isolatie kwijt. Eigenlijk zou je in de huidige situatie eens moeten meten of er spanning te meten is tussen de plaat waar de pookhoes invalt (bijv. bij 1 van de schroef- koppen bij de raamschakelaars) en massa (de ring van de aansteker). De plaat zou ook nog onder spanning kunnen komen staan via de bedrading van de Rheostat of misschien raakt 1 van de schroeven waar de plaat mee vast zit wel de bedrading van het lichtje bij de aansteker... Succes, JAN | Murciélaygo++++++ ![]() ------------------------------------------------- I reject your reality and substitute my own! |
|||
|
12-11-2008, 01:42 PM
Bericht: #8
|
|||
|
|||
|
Is dus niet meer terug gekomen, het was dus wel degelijk die shiftersplaat. Thans heeft niemand hetzelfde probleem gehad zover ik kan zien.
Ik heb die kabel gezocht die Jan hier aanhaalt, maar ik kan ze niet vinden op het eerste zicht. Jan heb je die zelf misschien al verwijderd vroeger? (Mijn D is je oude Dagger) Mijn hele console gaat er deze winter toch terug uit voor nieuwe tapijten in de auto, dan kan ik ineens eens beter aandacht geven aan een eventeel vals kontact. Die shiftersplaat is toch mooi, ik zou hem er terug in willen plaatsen. Jan JanvdWouw schreef:Er loopt iig een setje draad voor de keuzehendelverlichting |
|||
|
12-11-2008, 03:51 PM
Bericht: #9
|
|||
|
|||
|
Vergeet het draadje van de aansteker en diens verlichting niet.
Dat zit precies op zo'n punt waar je weinig zicht op hebt. Als zo'n draadje ergens klem komt te zitten tegen massa, krijg je het door jou geconstateerde effect. Gelukkig is het geen 230V anders werd schakelen een schokkende ervaring ![]() Welmoed. DCN #261 DeLorean VIN #6513 Pontiac TransSport 3.8L V6 1996 |
|||
|
13-11-2008, 11:47 PM
Bericht: #10
|
|||
|
|||
Jan Indekeu schreef:Ik heb die kabel gezocht die Jan hier aanhaalt, maar ik kan ze niet vinden op het eerste zicht. Nee, dat kabeltje heb ik laten zitten, want ik had daar nog ooit plannen mee voor de verlichting van het fietscomputertje. Het kabeltje is ±10cm lang en zit aan de linker kabelboom, onder de shifterplate, ongeveer gelijk met de voorkant van waar de pookzak zit. En dat jij nu 05141 hebt wist ik natuurlijk al door het artikel in het Dashboard, op de foto's herkende een collega de derde remlichten zelfs meteen
JAN | Murciélaygo++++++ ![]() ------------------------------------------------- I reject your reality and substitute my own! |
|||
|
|

Home
Over de club
Album
Zoeken
Forumledenlijst
Kalender
Help
Voorpagina

![[Afbeelding: 159185_5.png]](http://images.spritmonitor.de/159185_5.png)