|
Deuren: vergrendelsysteem aanpassen
|
|
27-12-2008, 01:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-12-2008 om 01:48 PM door WelmoedJ.)
Bericht: #1
|
|||
|
|||
|
Deuren: vergrendelsysteem aanpassen
De meesten van jullie weten wel dat er in onze deuren solenoids zitten en waarvoor die dienen.
Voor degenen die het vanzelfsprekend vinden dat hun deuren met een sleutel of knop vergrendeld kunnen worden, maar niet weten wat daarvoor nodig is een korte uitleg. In beide deuren zit een mechanisme dat middels spoelen en electriciteit de betreffende deur kan vergrendelen of ontgrendelen. Dat gebeurt met de sleutel van het deurslot, of met de kantelknop die op beide deurpanelen te vinden is. In het circuit is ook nog de zg. lock module opgenomen die een puls doorgeeft aan de juiste spoel in de solenoïde, of wel magneetspoel. Op het moment dat uw vergrendelsysteem gaat haperen zal meestal blijken dat of de module of een magneetspoel niet meer correct werkt. Aanpassing dan wel vervanging zijn dan aan de orde. Magneetspoelen kunnen gewoon aangeschaft worden via de dealer waar uw auto onderhouden wordt. Een alternatief voor de magneetspoel is de actuator. Ook dat is een magneetspoel, zij het dat die kleiner en lichter is. Een ander voordeel van de actuator is dat hij minder stroom trekt en dus minder belastend is voor het boordnet. Voor de prijs van iets meer dan de kosten van een enkele solenoid koopt u een complete set actuators met hulpstukken voor beide deuren. U kunt ze zelf installeren, of het door onze onvolprezen Ed laten doen. In ieder geval weet u dat de 27 jaar oude techniek na de vervanging weer vele jaren zijn werk zonder problemen kan uitvoeren. Onze vleugeldeuren worden meestal met de hand geopend en zoeven dan omhoog zodat u kunt instappen. Het gedeelte dat nu nog met de hand wordt gedaan (ontsluiten) kan echter ook "geautomatiseerd" worden met actuators. Die dingen worden dan meestal "door poppers" genoemd. Een set door poppers kost ongeveer evenveel als een set ontgrendelingsactuators. Installatie van poppers gebeurt op vrijwel dezelfde wijze als bij de gewone actuators, zij het dat er nu wel wat extra werk moet worden verricht (gaatjes boren voor de bevestiging, aanpassing van het electrisch circuit). Niets dat echt moeilijk is, maar wel met aandacht moet worden verricht. Ook hierbij geldt dat als u niet de juiste handen heeft, u het werk door Ed kan laten uitvoeren. Als u wel eens de deuren achter boven- en onderpaneel heeft bekeken dan weet u de plaats van de solenoïden wel te vinden. De handleiding voor de uitvoering van de werkzaamheden die bij elke set zit is zo uitgebreid gedocumenteerd dat ik hier dat niet ga dupliceren. Op de foto's hierbij ziet u beide actuators in een deur geplaatst en in het relaiscompartiment ziet u de bijbehorende relais zoals ik die in het smalle, vrije deel heb vastgezet. De gele bedrading is de voeding van de relais van zowel vergrendeling als van poppers, de blauwe zijn de stuurdraden van de deurpoppers. Mocht u belangstelling hebben en de engelstalige instructies wat ingewikkeld vinden, neem dan gerust contact op. DCN #261 DeLorean VIN #6513 Pontiac TransSport 3.8L V6 1996 |
|||
|
27-12-2008, 05:15 PM
Bericht: #2
|
|||
|
|||
|
RE: Deuren: vergrendelsysteem aanpassen
Blijft hierbij de originele Lock Module in gebruik, of vervang je die ook???
JAN | Murciélaygo++++++ ![]() ------------------------------------------------- I reject your reality and substitute my own! |
|||
|
27-12-2008, 05:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-12-2008 om 05:50 PM door WelmoedJ.)
Bericht: #3
|
|||
|
|||
JanvdWouw schreef:Blijft hierbij de originele Lock Module in gebruik, of vervang je die ook??? Er is meer dan één mogelijkheid: bij het basissysteem blijft je de standaard lock module gebruiken, zonodig gemodificeerd volgens de aanwijzingen van Elvis Nocita. Er is ook een systeem voor gebruik met de Lockzilla en één waarbij een verbeterde digitale door lock module wordt meegeleverd. Natuurlijk is voor elk systeem een ander prijsplaatje. DCN #261 DeLorean VIN #6513 Pontiac TransSport 3.8L V6 1996 |
|||
|
28-12-2008, 01:54 AM
Bericht: #4
|
|||
|
|||
|
Klinkt interessant, zeker iets dat ik had gedaan als ik nog een DeLorean had...
Nu moet ik het doen met een Aygo met electrisch dak, misschien kan daar ook wel remote op
JAN | Murciélaygo++++++ ![]() ------------------------------------------------- I reject your reality and substitute my own! |
|||
|
29-12-2008, 10:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29-12-2008 om 10:13 AM door WelmoedJ.)
Bericht: #5
|
|||
|
|||
|
Voor gewone autodeuren bestaat er ook zoiets, net als voor lambo-deuren. Alleen bij onze auto is het een echt logische en passende extra op het bestaande systeem. De deuren en het 'pop' systeem zijn als het ware een natuurlijke aanvulling op elkaar.
DCN #261 DeLorean VIN #6513 Pontiac TransSport 3.8L V6 1996 |
|||
|
29-12-2008, 05:06 PM
Bericht: #6
|
|||
|
|||
|
Ik weet dat er zoiets is voor ewone deuren, maar het voegt daarbij IMHO niet veel toe, behalve
bij "shaved doorhandles", ofwel geen klinken meer aan de buitenkant, dan moet je wel... De Peugeot 1007 heeft iets dergelijks trouwens standaard; daarbij zijn beide schuifdeuren vol-electrisch. Stom genoeg zit er ondanks dat op beide deuren een "klink" die niet zou misstaan op een koelkast
|||
|
13-08-2009, 10:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-08-2009 om 10:43 PM door Rob.)
Bericht: #7
|
|||
|
|||
|
Vanavond heb ik gewerkt aan de vergrendeling van het linkerportier. Niets electrisch, maar een mechanisch probleem. De vergrendeling via de sleutel werkte prima, maar als ik van binnenuit de deur vergrendelde was hij met geen mogelijkheid meer open te krijgen. De linkage tussen deze schakelaar en de zogenaamde bell crank bleek dusdanig verbogen te zijn dat er niet genoeg spanning op de mechanische verbinding komt.
Ik realiseer me nu opeens (terwijl ik dit typ) hoe dit zover gekomen is. Zoals zovele eigenaren wel eens hebben meegemaakt kan het zijn dat de centrale vergrendeling ingeschakeld blijft, waardoor er spanning op de solenoids blijft staan. Het verwijderen van een specifieke zekering zou de spanning eraf moeten halen waardoor de deur geopend kan worden. Ik vermoed dat in dit geval de grendel geforceerd is, om de spannnig van de solenoid te kunnen overwinnen. Nou: ik kan je zeggen dat dit niet gaat werken. De linkage zal verbuigen en dan kom je er niet meer uit. Ik weet 2 oplossingen voor deze benarde positie: 1) door de andere deur eruit (en dat is niet altijd mogelijk), en 2) via het open raampje met de sleutel de deur ontgrendelen. Wel opletten dat je je sleutel niet laat vallen! Maargoed, ik heb de linkage rechtgebogen en versterkt, en dat was voldoende. Het zal overigens niet zo snel meer gebeuren: Ik heb de solenoids losgekoppeld. EDIT: Er schiet me nog een 3e mogelijkheid te binnen: verwijder het upper door panel (die is niet geschroefd); dan kan je met je hand bij de linkages. Als je vast zit is dat goed om te weten, en als je weer los bent heb je tijd genoeg om het paneel netjes terug te plaatsen. |
|||
|
14-08-2009, 10:35 AM
Bericht: #8
|
|||
|
|||
|
Zoals je al hebt aangegeven moet het stangenstelsel goed zijn afgesteld. De "vingers" van de schakelaar (bell crank) moet precies op hun contact blijven staan om goed te functioneren. Staan ze er half op dan kan tijdens schokken verbinding gemaakt worden met een ander contact. Dat is waarneembaar als een geratel uit de deur.
Kost uiteindelijk de magneetspoel (solenoide) het leven. Magneetspoelen zijn echter vervangbaar door de modernere variant, de actuator. Voor beide systemen geldt echter dat de vergrendelmodule (lock module) in orde is. Net zo belangrijk voor een goed werkend grendelsysteem is het dat de lange stang naar het slot aan de voorzijde van de deur wordt afgesteund. Dat gebeurt met een plastic klipje op de steun voor de handgreep. Als dat plastic klipje uit de bevestiging schiet, kan het gebeuren dat alleen het achterste deurslot wordt ontgrendeld. Krijg je dus de deur ook niet open! In mijn auto schoot dat klipje steeds los. Ik heb het dan ook vervangen door een zelfgemaakt metalen klipje (van de beugel waarmee een terugtraprem van een fiets aan het frame wordt bevestigd). Sindsdien geen ontgrendelingsproblemen meer. DCN #261 DeLorean VIN #6513 Pontiac TransSport 3.8L V6 1996 |
|||
|
|

Home
Over de club
Album
Zoeken
Forumledenlijst
Kalender
Help
Voorpagina

![[Afbeelding: 159185_5.png]](http://images.spritmonitor.de/159185_5.png)