Reactie plaatsen 

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stationair onregelmatig
14-05-2009, 04:04 PM
Bericht: #1
Stationair onregelmatig
Hoi allemaal,
is er ergens een te volgen procedure wanneer de motor onregelmatig loopt? Wanneer ik de by pass afkoppel is het 'zagen' gedaan, de microswitch voor stationairloop werkt correct en er is geen vacuumlek. De katalysator uis er wel vantussen, dus met de lambda hoef ik geen rekening te houden (denk ik)

Greetz,
Ronny
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
14-05-2009, 04:21 PM
Bericht: #2
RE: Stationair onregelmatig
Volgens mij zie je dat met die Lambda verkeerd.
De ECU houdt daar wel degelijk rekening mee.
Als je die dus hebt weggelaten kan dat de oorzaak zijn van je onregelmatige loop.

De K-Jetronic kan in principe vlekkeloos draaiend worden gekregen.
Dat vereist wel apparatuur voor het correct afregelen van de verschillende instellingen.
Daarnaast moeten de verschillende componenten (injectors, brandstofdruk, brandstofverdeler, koudestartregeling, stationairloop, frequentieklep, ontsteking enz.) natuurlijk allemaal gecontroleerd en zonodig afgesteld of vervangen zijn.
Brandstofpomp, accumulator moeten ook correct werken en brandstof- en luchtfilters moeten schoon zijn.

DCN #261
DeLorean VIN #6513
Pontiac TransSport 3.8L V6 1996
Reageren op dit bericht
19-05-2009, 04:25 PM
Bericht: #3
Hoi Welmoed,
bedankt voor je reactie maar ik zoek eigenlijk een iets minder algemeen antwoord.
De vraag was eigenlijk of er een diagram of iets dergelijks bestaat waarbij je de verschillende onderdelen van de injectie stap voor stap nagaat op de goede werking. Ik weet dat dit allemaal wel min of meer verdoken zit in de workshop manual, maar het lijkt me gewoon makkelijker indien er zo'n diagram is (zo van: is de RCO correct? ja dan dit, nee dan dat, enz).
De lambdasonde zelf heb ik niet weggelaten, enkel de katalysator, is er dan een trucje om de ECU te misleiden, CO meer zetten, lambdasignaal vast zetten, of iets dergelijks?

Greetz,

Ronny Nuyens
Reageren op dit bericht
19-05-2009, 05:05 PM
Bericht: #4
Om je eerste reactie (een stroomschema voor foutzoeken) te beantwoorden: dat ben ik nog nergens tegengekomen. Wil natuurlijk niet zeggen dat het er misschien niet is. Als ik echter kijk naar wat er op de fora gevraagd wordt en welke antwoorden er komen dan betwijfel ik wel of men ooit heeft gedacht aan de ontwikkeling van foutzoek/beslissingsschema's. Destijds werd daar volgens mij ok nog weinig aandacht aan geschonken. Wie weet of er nu iemand opstaat die er aan gaat beginnen?

Gericht antwoorden op een algemene vraag, of liever gezegd reageren op een probleem met een globale omschrijving, is vrijwel onmogelijk. Het lijkt een beetje op "inspraak zonder inzicht is uitspraak zonder uitzicht". Je mag het dan ook rustig oeverloos gel%#l noemen.

Verder is bij veel DeLoreans het zogenaamde "hunting" bij een koude start aanwezig. Dit uit zich in het kort oplopen van het toerental en het weer afvallen ervan tot de motor de bedrijfstemperatuur begint te bereiken. Hoewel ik het bij veel DeLoreans zie en hoor voorkomen, hoeft dat niet. Een correct afgestelde, in goede conditie zijnde motor hoeft dat niet te hebben.

Daarom komt er nu toch eerst weer een vraag (komen er vragen):
- Je geeft niet aan of dat onregelmatig stationair lopen een koude of een warme start betreft.
- Is die onrustige loop ook op de toerenteller waar te nemen en zo ja in welke toerengebied is dat (het globale stationaire toerental ligt rond de 750-850 toeren).
- Heb je de mogelijkheid om te controleren op vacuümlekken?
- Heb je het sproeibeeld van de injectoren bekeken (lekkende of niet goed vernevelende injectoren veroorzaken ook problemen in de stationnair loop).
- Voor je ook maar aan de mengverhouding gaat "zitten", is het uitlaatgas redelijk schoon (geen zwarte pluimen na koude start of bij gas geven), teveel benzine(lucht) in het uitlaatgas wijst op een te rijk mengsel.

Ga dit eens na en kijk of je de genoemde symptomen kunt herkennen.

DCN #261
DeLorean VIN #6513
Reageren op dit bericht
19-05-2009, 10:57 PM
Bericht: #5
Het op- en afgaan is zowel bij koude als bij warme motor
Dan loopt hij tussen 750 en 1200 toeren.
Vacuumlekken zijn er niet.
Injectoren zijn over 2 jaar ultrasoon gereinigd, dus dat zou in orde moeten zijn.
De co-regeling is ook in orde.
Als ik me goed herinner is het probleem begonnen rond de tijd dat m'n kat erafging, maar daar ben ik niet zeker van want de wagen draait al een hele tijd op deze manier.
Reageren op dit bericht
26-05-2009, 10:58 AM
Bericht: #6
Ik heb alles even laten bezinken. Toch zijn er nog vragen over je antwoorden.
Vacuumlekken: je stelt dat die er niet zijn, maar geeft niet aan hoe je dat hebt vastgesteld. Heb je vacuum met een meter gecontroleerd?
Injectoren: dat die 2 jaar geleden gereinigd zijn betekent niet dat ze nu nog perfect zijn. Controleren dus!
Co-regeling: Hoe heb je vastgesteld dat die in orde is (de APK meting, of op een andere manier?)
Katalysator: een oude, vergruisde katalysator "blokkeert" als het ware een goed doorstroming van het uitlaatgas. Als de Kat vervangen is door een "open" pijp, dan moet alles weer opnieuw afgeregeld worden.
Dat betreft ook de mengverhouding. Er van uitgaand dat alle componenten in orde zijn, laat je dat het best doen in een Bosch service center. Daar heeft men de apparatuur om de K-Jetronic correct af te stellen.

DCN #261
DeLorean VIN #6513
Reageren op dit bericht
22-01-2010, 10:15 PM
Bericht: #7
Vacuum lekken... Inderdaad is het verstandig dit goed te controleren, want dit is het snelst op te lossen. Mijn D liep bij het opwarmen onregelmatig. Bij toeval (ik was met iets heel anders bezig) kwam ik een vacuumlek tegen. Nieuw slangetje erop en klaar.
Reageren op dit bericht
09-02-2010, 12:07 AM
Bericht: #8
Ik had vorig jaar het zelfde probleem als jij Rob. Schommelde toerental bij zowel warme als koude motor. Bij mij was de lambda sonde stuk. Nu schommelt ie alleen nog bij een koude motor een beetje, zoals vele DeLoreans doen. Dat moet ik nog eens gaan bekijken maar dat waarschijnlijk wel resuteren in het monteren van een ander, moderner en beter te regelen injectie systeem. Zodra het budget toereikend is.....

Ik heb overigens mij injektoren ook eens ultrasoon laten reinigen maar dat blijkt moeilijk te gaan met onde injektoren. Voor het beste resultaat moet een injekcor aan te sturen zijn tijdens het reinigen maar dat gaat bij de onze niet. Bij mij werden ze niet schoon en heb ik ze dus moeten vervangen. Ze zijn eenvoudig te testen. Trek te allemaal uit het blok en hang ze ieder in een glaasje. Dan moet je bij het brandstof pomp relais twee draden verbinden (ik dacht de roze en de rode maar dat weet ik uit mijn hoofd niet zeker, dat moet je even uit het schema halen). De brandstofpomp gaat dan lopen. Als je vervolgens de luchtweger induwt komt er brandstof uit de injektoren. Je kunt zo het spoeiveld controleren en als je wat langer sproeit ook nog de hoeveelheid benzine per injektor. Hier kunnen ook grote verschillen in ontstaan als de verdeler smerig is.

Succes in ieder geval.

Groeten Mart
Reageren op dit bericht
09-02-2010, 12:09 AM
Bericht: #9
Ik zei Rob maar bedoelde natuurlijk Ronny
Reageren op dit bericht
14-02-2010, 11:50 AM (Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-02-2010 om 12:22 PM door nico.)
Bericht: #10
(09-02-2010 12:07 AM)martrenders schreef:  Ik had vorig jaar het zelfde probleem als jij Rob. Schommelde toerental bij zowel warme als koude motor. Bij mij was de lambda sonde stuk. Nu schommelt ie alleen nog bij een koude motor een beetje, zoals vele DeLoreans doen. Dat moet ik nog eens gaan bekijken maar dat waarschijnlijk wel resuteren in het monteren van een ander, moderner en beter te regelen injectie systeem. Zodra het budget toereikend is.....

Ik heb overigens mij injektoren ook eens ultrasoon laten reinigen maar dat blijkt moeilijk te gaan met onde injektoren. Voor het beste resultaat moet een injekcor aan te sturen zijn tijdens het reinigen maar dat gaat bij de onze niet. Bij mij werden ze niet schoon en heb ik ze dus moeten vervangen. Ze zijn eenvoudig te testen. Trek te allemaal uit het blok en hang ze ieder in een glaasje. Dan moet je bij het brandstof pomp relais twee draden verbinden (ik dacht de roze en de rode maar dat weet ik uit mijn hoofd niet zeker, dat moet je even uit het schema halen). De brandstofpomp gaat dan lopen. Als je vervolgens de luchtweger induwt komt er brandstof uit de injektoren. Je kunt zo het spoeiveld controleren en als je wat langer sproeit ook nog de hoeveelheid benzine per injektor. Hier kunnen ook grote verschillen in ontstaan als de verdeler smerig is.

Succes in ieder geval.

Groeten Mart

mart
sommige bosch dealers hebben een apperaat om de injectors na te kijken (door te spuiten met een bepaald reinigingsmiddel) hierbij word gelijk gegeken naar het sproeibeeld
het is niet meer als een vloeistofpomp met aansluitingen voor de injektors waarbij hij de druk kan regelen
volgens deze man gaan injektors al gauw 150 tot 200000 km mee
ik dacht dat jij dat wel wist mart
nieuwe zijn in ieder geval niet goedkoop meer tegenwoordig
ik dacht 45 euro p.s
overgens kon ik 70 euro betalen voor nog geen 10 minuten werk
maar voor mij is dat in ieder geval niet meer nodig
ik heb nog een complete k-jetronic in de aanbieding
nico
Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 

Ga naar locatie: